Svatby, akce pro klienty, firemní večírek pro zaměstnance, MS v hokeji či třeba hudební festival. Co mají všechny tyto společenské události společného? Přeci to, že se žádná z nich neobejde bez kvalitního cateringu.
Firem, které takovou službu nabízejí, je v Česku spousta. A patří mezi ně i společnost Foodway Catering spadající do gastroaliance Together, kterou vede z pozice manažera Richard Vála.
Foodway Catering je na trhu od roku 2013, přičemž za tu dobu si v branži stihl vybudovat poměrně zvučné jméno. Ostatně, ono zajišťování cateringových služeb právě na akcích typu hokejového mistrovství světa jen tak někomu vlastně ani svěřit nelze. A protože se domácí šampionát vydařil na výbornou nejen z hlediska sportovního, nýbrž i toho „kulinářského“, získala firma krátce na to další lukrativní kontrakt. V rámci něj rozšířila svoji spolupráci s Českým olympijským výborem (ČOV), pro který bude během následujících čtyř let exkluzivně zajišťovat všechny jeho eventy.
Takových akcí – nejen pro ČOV – zde stihnou za jeden jediný rok mezi čtyřmi až pěti sty. Na některé z nich se chystají celých 12 měsíců, jiné řeší třeba jen týden dopředu. To se pochopitelně odvíjí od rozsahu každého eventu, který u nich zákazník poptá.
Umějí udělat akci s cenovkou do 1,5 tisíce korun na osobu, ale i třikrát tak dražší. Pochopitelně sladěnou s jejím účelem, místem konání i hlavním motivem. „Nejčastějším tématem jsou poslední dobou různé inspirace z filmu – jako například Barbie, jejíž boom nastal minulý rok na podzim, James Bond, což je takový evergreen, Kmotr, Matrix… Inspirace je ale i u exotiky, jako je Karibik, Brazílie, Austrálie, anebo rovnou cesta kolem světa,“ popisuje redakci Euro.cz Vála.
Jestli se daná akce koná venku, či vevnitř, nehraje podle Vály až takovou roli – tedy co se nabídky pokrmů týče. „Snad kromě špekáčků z ohniště a selete, které uvnitř na 99 procent neuděláte, se jídla, jež jsme za ta léta dělali, nijak moc neliší.
U venkovních eventů každopádně platí, že nejlepším přítelem každého, kdo má catering na starost, je Aladin. Tím není myšlena ona legendární pohádková postava, nýbrž mobilní aplikace na předpověď počasí. Jestli totiž může něco takový zahradní raut pro firemní obchodní partnery v létě spolehlivě pokazit, jsou to právě bouřky, dešťové přeháňky, kroupy a další podobné vrtochy.
„Na druhou stranu platí, že venkovní eventy už nejsou trendy pouze v létě – dost akcí je buď hybridních, nebo kompletně venku i v zimě. Ať už jde o firemní ,vánoční trhy‘, společné bruslení a tak dále. I to má přirozeně svoji atmosféru, přičemž už teď se nám některé takové akce připravují,“ prozrazuje Vála s tím, že nyní spousta klientů shání primárně takzvané hybridy, kdy je prostor vnitřní, ale má i svoji venkovní část, která atmosféru ještě dotvoří.
V souvislosti s venkovními akcemi je podle něj potřeba zdůraznit ještě jednu věc. Na takových eventech se nezřídkakdy objevuje takzvaný street food, který si lidé tak nějak automaticky spojují s hamburgery, hranolky a dalšími smaženými pokrmy. Což však podle manažera tento výraz tak úplně nevystihuje: „Street food může být například i bahn mi, nikoliv nutně frit food, tedy to smažené.“
A co by na žádné firemní akci rozhodně nemělo chybět? Vála je toho názoru, že menu má být v první řadě vyvážené, aby si každý z hostů mohl vybrat. Velmi oblíbené jsou například tataráčky – ať už z hovězího, telecího, lososa či tuňáka. V případě rautů by se pak nemělo zapomínat ani na vegetariánské účastníky. „Tedy je dobré mít například salát z míchaných listů s čerstvou krájenou zeleninou, pomerančové segmenty, Champagne dressing a doplnit to vegetariánským předkrmem, jako je třeba řepa se šlehaným kozím sýrem,“ přibližuje odborník.
Na hlavní chod jsou podle něj stále oblíbená krájená masa, přičemž jedním příkladem za všechny může být třeba flap steak s gratinovanými bramborami, zeleninou a demi glace. „Poslední tři roky se do módy vrací i retro zákusky, jako je punčový řez, různé druhy mini větrníčků, kremrole,“ dodává.
Přeje-li si zákazník, aby byla akce stylizovaná například do Karibské noci, kdy je potřeba sekat kokosy a opékat sele, nemají s tím ve Foodway Cateringu nejmenší problém. Obecně ale platí, že na většině jejich eventů je menu více rozmanité.
„Je super, když si mohu v Champagne lounge dát skvělé mořské plody a kolega/partner/kamarád může zajít na super flap steak, protože mořským plodům neholduje. Právě ta rozmanitost na tom baví ze všeho nejvíce,“ objasňuje Vála. Trochu odlišný režim prý každopádně platí u galavečeří: „Menu by mělo být větší kombinací chutí, tak aby ladily až do dezertu. Na předkrm třeba lehkou bílou rybu a na hlavní chod pak něco těžšího ve formě konfitovaných kachních prsíček. To vše pak doladí vybrané víno, které volíme od našich předních vinařů.“
Chce-li klient svým hostům přichystat opravdový gurmánský zážitek, pak se dle šéfa Foodway Cateringu nápadům žádné meze nekladou. „My máme každopádně odzkoušeno, že lidé si velmi pochvalují náš carpaccio bar, kde máme nejen standardní hovězí carpaccio, ale i to z krevet, tuňáka, kachny nebo třeba i květáku,“ konstatuje.
Za ty roky, co je Foodway Catering na trhu, se jeho zaměstnanci již setkali s ledasčím. A tak je jen tak nějaký požadavek nerozhodí. Na jeden nevšední okamžik ale přesto Vála vzpomíná i po letech.
„Na co určitě nikdy nezapomenu, je situace, kdy klient, respektive umělec chtěl na šatnu jačí mléko, tedy mléko z tibetského jaka,“ říká a pokračuje: „Jinak mi ale v dnešní době přijde, že je všechno už tak nějak normální. A pokud přijde klient s něčím nestandardním, tak je to spíš výzva dohnat to, co jinde už může být normál. Snažíme se každopádně, abychom to byli spíše my, kdo přichází s koncepty, které normálně klienti nečekají. Takto nás například napadly cukrové balonky s heliem.“
Kolik jídla se na akci sní, závisí pochopitelně na jejích rozměrech. Někdy jde o desítky kilogramu jídla, jindy se to celé počítá v tunách. Liší se samozřejmě i náklady, avšak na druhou stranu platí, že „zlatá střední cesta“ se pohybuje mezi půldruhým až dvěma tisíci korun na osobu.
Do letošního roku vstupoval Foodway Catering s jasným cílem, kterým bylo navázání kontaktů s dalšími výjimečnými klienty. Stejně tak ale firma chtěla být součástí předních akcí konaných v Česku a pochopitelně i povyrůst z hlediska tržeb.
„Když se podívám na prvních osm měsíců, tak se nám tyto cesty naplňovat daří,“ pochvaluje si Vála. „Loni jsme v tržbách dosáhli mety 100 milionů korun a meziročně vyrostli o 25 procent. A co se letoška týče, měli bychom si polepšit o dalších 20 procent,“ uzavírá.
Categories: Foodway