Propad nedokáží zastavit ani výdejní okénka

Výdejní okénka propad tržeb nezastaví

Propad nedokáží zastavit ani výdejní okénka

Prodej jídla a nápojů ve výdejních okénkách představuje pro restaurace jen zlomek obvyklých tržeb, ale pomáhá jim přežít současná vládní opatření, která mají bránit šíření koronaviru.

Vyplývá to z ankety ČTK mezi otevřenými podniky v Praze. Řada z nich se snaží nevyužívat rozvážkové služby, protože jejich provize činí prodej neekonomickým. Navíc upozorňují na degradaci zážitku z jídla podávaného v plastu.

Podnikatelské svazy vyzvaly veřejnost, aby o víkendu podpořila své oblíbené restaurace a zašla si k jejich výdejním místům vyzvednout jídlo. V souvislosti s pandemií koronaviru a vládními opatřeními hrozí podle nich krach zhruba polovině stravovacích provozů, zavřená je třetina restaurací a práci ztratily tisíce lidí z gastronomie. Přímé vyzvednutí jídla podle garanta projektu Moje restaurace AMSP Luboše Kastnera ušetří gastropodnikům minimálně 30 procent z tržby.

»Lidí je méně než v jiné dny, ale to je dáno špatným počasím,« řekl covid manažer stánků v Riegrových sadech. Velký propad návštěvnosti nastal podle něho při omezení vycházení. »Poté přicházela udání. Ale postupně se lidé naučili znovu chodit a dodržovat pravidla, tedy nosit roušky a ve frontách zachovávat rozestupy,« dodal.

Výdejní okénko funguje podle spolumajitele Akciového pivovaru Libertas Romana Martináka velmi dobře. »Díky podpoře příznivců našeho pivovaru tvoří důležitou část tržeb v této době. Samozřejmě nemůže nahradit tržby zavřených výčepů, hospod a restaurací. Přes okénko prodáváme z 99 procent pivo, chuťovky k pivu tvoří jen zanedbatelnou část. Rozvážkové služby nepoužíváme, nedává to ekonomický smysl,« řekl.

Zájem o výdejní okénko představuje podle zástupců Sousedského pivovaru Bašta asi tak pětinu z normálního provozu. »Rozvoz si zajišťujeme sami, ale představuje jen minimum objednávek v porovnání s výdejním okénkem. Například připravované svatomartinské husy budou s rozvozem zdarma,« upozorňují.

Nepokryjí se ani náklady

Okénko tvoří marginální část tržeb v řádu několika tisíc korun denně, což nepokrývá ani náklady na provoz samotného okénka, doplnil majitel pivovaru a restaurace U Medvídků Jan Göttel. Pandemie způsobila, že rozvozové služby využívají skoro všechny restaurace, což vede k tomu, že objem tržeb v rámci rozvozu je malý a spolu s provizí za dovoz neekonomický. »A kdo má zájem o stravování z plastu. Jídlo ztratí polovinu ze své kvality,« poznamenal.

Přes výdejní okénko obslouží restaurace Spojka Karlín 70 procent zákazníků, rozvozem zbylých 30 procent. »Rozvážíme si sami. Zájem o výdejní okénko mezi stálými hosty je, propad tržeb je však enormní. Problém je v tom, že jídlo v krabičce nikdy nenahradí komplexní zážitek, který dokážeme hostům poskytnout přímo v restauraci. Z dopravních služeb využíváme Wolt, dotahujeme i spolupráci s Bolt Food,« uvedla manažerka restaurace Helena Slavíková.

Většina zákazníků asijské restaurace Sia nyní využívá dovoz jídla rovnou domů prostřednictvím aplikací, jako je Wolt nebo Dámejídlo, asi 60 procent tržeb je přes výdejové okénko. Vedle hotových jídel s sebou dodává i asijské menu na dovaření doma. »Rozvážet skvělé jídlo v krabičkách je ovšem jeho degradace a všichni si přejeme, ať je už tato doba za námi,« říkají restauratéři.

Restaurace, bary a kluby jsou zavřené od 14. října. Občerstvení mohou mezi 06.00 a 20.00 prodávat přes výdejní okénka. Opatření by mělo zatím platit do konce nouzového stavu, tedy 20. listopadu.

Odkaz: http://www.halonoviny.cz/articles/view/54500321

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.